Iconisch Rio

Rio de Janeiro, wie kent deze stad niet? De stad van het Jezus Christus beeld, de Copacabana en de vele favela’s, sloppenwijken.
We hebben er zin in en zijn na bijna twee weken op een eiland klaar voor een bruisende stad! Maar ook nu zijn we weer gewaarschuwd, want Rio, staat net als Salvador, bekend om alle criminaliteit, straatroven, moorden en noem het maar op.

Een Uber brengt ons vanaf het vliegveld naar ons appartementje in de stad. We zijn positief verrast. Mooie straten met veel groen, mensen zijn aan het sporten langs het water, het lijkt beter ontwikkeld en onderhouden dan Salvador. Oké, dit voelt een stuk beter!

We maken een planning voor de drie dagen die we in Rio zijn en besluiten ons te beperken tot alle toeristische attracties. Per ongeluk een verkeerde afslag nemen en in een favela belanden willen we niet!

Goed, tijd om op rak te gaan, de Heer wacht op ons!
Nou, de Heer wachtte niet alleen op ons, maar op honderden mensen. Wat een drukte! We zijn vandaag niet de enige die een bezoek aan ‘Cristo Redentor’ op de planning hebben staan. Gelukkig hebben we online een kaartje gekocht en mogen we aansluiten in de korte rij. Met een treintje worden we naar boven gebracht waarna we nog een aantal trappen moeten beklimmen. En daar is ie dan, het iconische beeld van Rio met prachtig uitzicht op de stad!

Christo Redentor in Rio de Janeiro
Drukte bij Cristo Redentor in Rio
Selfie bij Cristo Redentor

Het is warm, druk en dringen geblazen. Iedereen wil met meneer op de foto en dat is zo makkelijk nog niet in deze drukte. Koen wringt zich tussen de menigte door voor een foto van het uitzicht op de stad, ik trek me terug op een van de weinige rustige plekjes. Mensenmassa’s om me heen is toch weer even wennen.
Al snel hebben we het gezien. Niet dat het tegenviel, maar heel spectaculair was het eerlijk gezegd niet. Dus weer in de rij voor de trein naar beneden. Al met al was het een hele onderneming en heeft het bijna de hele dag in beslag genomen. Maar zonder een bezoek aan Christus de Verlosser is een bezoek aan Rio niet compleet.

Uitzicht vanaf Corcovado berg
Drukte bij uitzichtpunt

De volgende dag trekken we onze wandelschoenen aan voor een wandeling over de 4 kilometer lange boulevard van Copacabana. Het is zaterdag, weekend! Het strand ligt bomvol. Wat een sfeer!
Copacabana, alsof alles er kan: sjansen, dansen, cocktails drinken, surfen, voetballen, volleyballen, suppen, zonnen, luisteren naar live muziek, maar vooral mensen kijken! Kleine bikini’s bedekken deels volle en gebruinde rondingen, strakke zwembroekjes, enorm veel spieren en tattoos, strakke kapsels. Wat een mooie mensen! We bestellen een kokosnoot en mengen ons op het strand tussen de bevolking. Al snel merken we op dat we serieus de enige zijn met kleding aan. We lachen er om: ‘dat zullen wel toeristen zijn!’

Copacabana in Rio de Janeiro
Zandsculpturen aan de Copacabana
Ipanema strand in Rio de Janeiro

Ook staat de knusse wijk Santa Teresa nog op de planning. In deze wijk vind je de kleurrijke trap van Rio, gemaakt door een kunstenaar uit Chili. De trap bestaat uit tegeltjes van over de hele wereld, Nederland was ook present!

Wilke op trappen in Santa Teresa
Amsterdams tegeltje op trappen in Santa Teresa
Restaurantje in Santa Teresa

Na een bezoek aan Cristo Redentor en de Copacabana blijft er nog één ding over waar we zeker naartoe willen: Sugarloaf Mountain. We krijgen de tip om tegen zonsondergang te gaan en dus gaan we aan het einde van de middag die kant op. Sugarloaf mountain bestaat uit twee bergen die met elkaar verbonden zijn via een kabelbaan. De karretjes worden volgestopt en met honderden mensen genieten we boven van het uitzicht en de ondergaande zon.

Sugarloaf Mountain met kabelbaan
Uitzicht op Rio en kabelbaan
Cristo Redentor in de verlichting
Ondergaande zon in Rio de Janeiro

Rio, een kort maar krachtig bezoek. Wat een stad, een wereldstad, het bruist er aan alle kanten! Ondanks alle enge verhalen hebben we ons er niet onveilig gevoeld. Tuurlijk hebben we armoede gezien en tuurlijk is ons om geld gesmeekt. Maar we hadden verwacht daar meer van te zien. Waarschijnlijk scheelt het dat we ons beperkt hebben tot het toeristisch gebied. In Rio is ons niks overkomen, maar gelukkig in alle andere grote steden van Zuid Amerika ook niet. We mogen van geluk spreken. We hebben namelijk veel andere verhalen gehoord.

Er staat nog één, en tevens de laatste bestemming van Brazilië, op het programma. Het koloniaal dorpje Paraty. We gaan met de bus en laten Rio achter ons. Al snel maken de mooie flatgebouwen plaats voor favela’s. Hier zijn de slechtere wijken van Rio goed zichtbaar. Langs de weg ligt veel afval, lopen gewonden zwerfhonden maar zien we vooral veel daklozen die met heel hun hebben en houwen onder de brug verblijven.
Soms wel lastig om te zien en dan te bedenken dat wij volop aan het reizen zijn met alles erop en eraan. Aan de andere kant voelen we ons dan ook extra dankbaar! Dankbaar dat wij samen een erg fijn leven hebben!

We rijden bijna vijf uur lang langs de kust met aan de andere kant jungle. Zou toch een mooi uitzicht moeten opleveren, maar helaas. Het is slecht weer, er hangt overal mist en bewolking. Gelukkig worden we de volgende dag wakker met gezelschap van de zon!

We wandelen richting het centrum en struinen wat rond. De ligging van Paraty is prachtig, omgeven door bergen, aan de zee met een gezellig strand. De mensen zijn vriendelijk, de temperatuur is goed en de Braziliaanse biertjes smaken prima!

Eigenlijk doen we de dagen dat we in Paraty zijn niet zoveel. We zijn afgeleid en een beetje onrustig door de lange reis die ons later die week te wachten staat. We gaan Zuid Amerika verlaten en dat brengt gezonde spanning met zich mee. Dus proberen we te ontspannen door lekker te wandelen en een boekje te lezen op het strand.

Wel maken we een boottochtje naar verschillende strandjes. Na de ellendige boottrip in Salvador informeren we even hoe het met de zee gesteld is. Maar we gaan de open zee niet op, dus het zal alles meevallen!
Met een aantal Braziliaanse toeristen stappen we in het kleine bootje en genieten we van de omgeving. Het is er prachtig! Visjes zwemmen rond onze voeten en palmbomen rijken tot hoog in de lucht.

Uitzicht op Paraty vanaf zee
Met de boot stranden bezoeken
Wilke wandelt op strand
Klein dorpje aan de kust
Selfie met drone

De bus brengt ons terug naar Rio, daar slapen we nog een nachtje. We doen een laatste drankje op het strand, eten nog een hapje in de stad en maken ons dan klaar voor vertrek.
Costa Rica, het land van de luiaard. Daar begon ons avontuur in februari. We hoefden helemaal niet te wennen aan de manier van leven, het reizen ging allemaal weer vanzelf. Jungle, wilde dieren, de Arenal vulkaan, prachtige stranden en een bezoek van vriendinnetje Selina.

Colombia, waar ik toch wel de lekkerste koffie dronk. Waar we zwaar onder de indruk waren van Medellin en prachtige wandelingen hebben gemaakt door de bergen en tussen bananenbomen.

Bolivia, oh Bolivia! Dat land heeft ons verrast! Verlegen, stille maar knappe mensen. Sucre, de stad waar we veel langer bleven dan gepland. En dan natuurlijk de driedaagse tour over de zoutvlakte, door woestijnen. Een hoogtepunt!

Peru, waar we een bezoek brachten aan prachtig en bekend Machu Picchu. En waar we met een huurauto door de wijdse natuur reden met uitzicht op besneeuwde bergtoppen.

Argentinië, waar we helaas maar een klein deel van hebben gezien. In Buenos Aires smulden we van goeie stukken vlees en in San Antonio de Areco belandden we op een traditioneel Gaucho-feest. Patagonië stond op het lijstje en staat daar nog steeds, voor een volgende keer!

Brazilië, voor ons een van de meest diverse landen. Luieren op een eiland, opgaan in bruisend Rio en als hoogtepunt jaguars spotten in de Pantanal.

Zuid Amerika, nooit gedacht dat we er ooit zouden komen! Maar voor nu laten we dit werelddeel achter ons en gaan we verder op rak, en wel in Zuid-Afrika!
Voor mij de derde keer. In 2011 deed ik er vrijwilligerswerk en zijn de reiskriebels ontstaan. In 2019 hebben Koen en ik er samen een mooie reis gemaakt en zijn we teruggegaan naar het vrijwilligersproject.
Het bijzondere aan deze keer in Zuid-Afrika is dat we niet met z’n tweetjes op rak gaan maar met z’n vieren! Mijn ouders komen ons na een half jaar reizen opzoeken! Spannend! Vooral voor hun, want zij gaan voor de eerste keer de grens van Europa over!

Laatste rondje in Zuid-Amerika

Inmiddels zijn we aangekomen in Johannesburg. De reis was lang, van Rio naar São Paulo, van São Paulo naar Angola, van Angola naar Johannesburg. Bij elkaar zijn we 24 uur onderweg geweest, zonder slaap! Tijdens de langste vlucht, die van São Paulo naar Angola hebben we zoveel turbulentie gehad dat ontspannen en slapen er niet echt in zat.
Maar we zijn er! En kijken enorm uit naar vrijdagavond. In plaats van dat wij opgehaald worden op een vliegveld mogen wij nu eindelijk eens iemand ophalen!