Met z’n vieren Bali ontdekken

Een hele tijd geleden hadden mijn broertje Nick en zijn vriendin Kim aangegeven dat ze ons graag zouden opzoeken. Maar om iets af te spreken met reizigers zonder agenda is dat knap lastig. Hoe leuk we het ook vinden om dierbaren op reis te ontmoeten, we willen gewoon niet te ver vooruit plannen en ons vastleggen.

Maar wanneer we horen dat Nick en Kim het broertje van Kim gaan opzoeken in Bali, nemen we dat toch mee in ons achterhoofd! Met de gedachte: als het past in onze planning dan past het! En, het past!

Terug in Sanur voelt het raar dat Nick en Kim zo dichtbij zijn. We hebben elkaar meer dan een jaar niet gezien! De laatste keer was toen we thuis waren voor kerst in 2022. De gezonde spanning stijgt en het wordt hoog tijd om elkaar in de armen te sluiten!
Daar zitten ze dan, op het terras! Zo zo fijn! Ook Tom is erbij, het broertje van Kim. Met z’n vijven maken we de dag vol. Een stukje wandelen, drankjes doen, een hapje eten en heel veel kletsen. Gezellig!

De komende dagen reizen we met z’n vieren en zullen we op verschillende plekjes verblijven. Onze eerste stop is Ubud. Een populaire bestemming onder toeristen gelegen in het binnenland van Bali. En inderdaad, het is er druk. Maar ons verblijf ligt buiten het centrum waar het een oase van rust is. Na het ontbijt op ons balkon ontmoeten we Nick en Kim want zij slapen een eindje verderop. Er staat een wandeling door de rijstvelden op de planning.

Voor Nick en Kim is het de eerste keer dat ze rijstvelden zien. Het is überhaupt hun eerste keer in Azië. Voor ons is het niet nieuw meer, maar om te zien hoe anderen erop reageren is altijd zo leuk!
We struinen lekker in het rond totdat we druppels voelen en het boven ons begint te rommelen. Voor de zekerheid besluiten we een pauze in te lassen bij een leuk zaakje te midden van de rijstvelden. En dan gaat het los! Harde regen, stevige wind en knallend onweer. Het blijft niet bij één drankje, want de regen houdt aan. Na meerdere drankjes en een lunch besluiten we om toch maar ponchos aan te schaffen en op weg te gaan naar onze verblijven.

De volgende dag oogt het weer gelukkig wat vriendelijker. We gaan met een taxi op pad die ons de hele dag rondrijdt naar plekjes die we zelf hebben uitgekozen. Dat is hier trouwens heel gebruikelijk en betaalbaar, een taxi huren voor een hele dag. Een mooi inkomen voor de taxichauffeur en een relaxte manier van reizen voor ons!

We bezoeken verschillende tempels, een waterval en de rijstvelden van Tegalalang. Een aardig toeristisch rondje, want dit zijn de plekken die de meeste toeristen aandoen wanneer ze in Ubud zijn. Maar ondanks dat is het zeker de moeite waard. Er hangt een hele andere sfeer dan die we gewend zijn in bijvoorbeeld Thailand. De Indonesiërs lijken de hele dag door bezig te zijn met hun geloof. Dit uit zich in offers die je op elke straathoek, bij elke tempel en ja, eigenlijk overal vindt. Het zijn kleine mandjes gevlochten van bananenblad gevuld met bloemen, snoepjes en wierook. En alles in het mandje vertegenwoordigd weer iets. Dit zorgt voor een bijzondere, en op de een of andere manier ook een rustgevende sfeer.

Precies nadat we bij de laatste bezienswaardigheid zijn geweest valt het weer met bakken uit de hemel. Het is bizar hoeveel regen hier in korte tijd valt! Maar gelukkig zit onze planning van de dag erop en is het weer droog nadat we ons hebben opgefrist. In het centrum van Ubud eten we heerlijk Indonesisch met als afsluiter een kokosijsje!

De volgende dag gaan we niet met een taxi op pad, maar op de fiets! Samen met een gids en nog een Nederlands gezin doen we een fietstour in de omgeving van Ubud. Dit keer bezoeken we niet de toeristische plekjes! We fietsen juist daar waar weinig tot geen toeristen komen! Dan pas heb je het idee het echte Bali te zien.

Hoewel de omgeving vrij heuvelachtig is fietsen we voornamelijk bergafwaarts. Soms een beetje saai, maar wel beter in deze temperaturen! We bezoeken een schooltje, maken kennis met hoe families samenwonen, krijgen uitleg bij de rijstvelden en sluiten de tour af met een heerlijke lunch gekookt door de vrouw van de gids. Smullen!

Na fijne dagen in Ubud reizen we met elkaar verder het binnenland in naar Munduk. Een klein dorpje gelegen in de groene bergen van Bali, omringt door rijstvelden, meren, bijzondere tempels en heel wat watervallen. Na de fietstocht en de drie uur durende rit zijn we allemaal moe, dus ‘s avonds doen we ons eigen ding. Eten en naar bed!

De luxe van een dag met een taxi op pad was goed bevallen, dus dat is ook wat we in Munduk doen. Wanneer we bij de eerste tempel aankomen is er een ceremonie gaande. Altijd interessant om de gebruiken, rituelen en de gewoonten van de locals te observeren.

En van de ceremonie door naar de markt. Helaas blijkt het geen heftige Aziatische markt te zijn waar de varkenskoppen je aankijken en waar de vissen in een laagje water liggen te spartelen. Maar toch, ook hier is de geur niet heel prettig. Een vrouwtje laat ons proeven van al het lekkers dat haar kraampje te bieden heeft. Slim, want wij houden wel van iets lekkers! En dus verlaten we de markt met op ons hoofd een mand vol Indonesische lekkernijen zoals cassave chips en gedroogd fruit.

Nog met onze buikjes vol van de markt-proeverij besluiten we de volgende dag een wandeling te maken die langs verschillende watervallen loopt. We beginnen bovenaan zodat we niet teveel hoeven te klimmen, want in deze hitte is dat echt geen pretje. De wandeling loopt door mooie natuur en de watervallen zijn geen laffe straaltjes! Wat is de omgeving van Munduk toch mooi!

Maar na al dat gewandel zijn we wel toe aan wat ontspanning. Op internet vind ik een resort waar je als buitenstaander tegen een kleine vergoeding gebruik mag maken van het zwembad. Klinkt goed! Let’s go! Helaas nemen ook deze middag de wolken het over en dus hebben we weinig tot geen uitzicht. We zitten gewoonweg in de wolken! Maar de temperatuur is prima en de bedjes liggen meer dan goed! Eindelijk even ontspannen na al het wandelen, fietsen en nog meer wandelen!

Na de luie middag en een pikdonkere wandeling door de rijstvelden om bij het restaurant te komen, komt er een eind aan ons samenzijn.. Veel gezien en veel gedaan, maar wat hebben we genoten! Nick en Kim reizen terug richting Tom, want ook de ouders van Kim zijn inmiddels aangekomen op Bali. En wij, wij hebben besloten nog een ander plekje op Bali te gaan ontdekken. Op naar Amed!