Van natuurschoon naar natuurgeweld

Het Taroko Gorge National Park staat bekend als misschien wel het mooiste nationaal park van Taiwan. De enorme kloof is 19 kilometer lang en sommige bergtoppen reiken tot wel 3.700 meter hoogte! Door de kloof loopt een prachtige weg om te rijden, je kunt er wandelen, er zijn tempels en je kunt je hoogtevrees testen op verschillende hangbruggen.

De eerste dag besluiten we de kloof in te rijden. De weg is smal met aan de ene kant de steile rotswanden en aan de andere kant het ravijn waar een river doorheen loopt. De weg in, is ook de weg uit. Hier en daar liggen keien op de weg en we zien zelfs een auto rijden met een kapotte voorruit die waarschijnlijk een rotsblok heeft gevangen. Daarnaast zien we flinke landverschuivingen die bovenaan de berg beginnen. Het ziet eruit als een soort waterval van rotsblokken die alles op hun pad hebben verwoest en mee naar beneden hebben gesleurd.

Landverschuivingen ontstaan hier voornamelijk door aardbevingen. Door de geografische ligging is Taiwan zeer gevoelig voor aardbevingen en komen er per jaar meer dan 2.000 aardbevingen voor. Gelukkig zijn het meestal geen zware aardbevingen en merk je er niets van.

‘Als er nu iets gebeurt zijn we de sjaak!’ Ik weet nog dat ik dat tegen Koen zei toen we over de smalle slingerweg reden dwars door de kloof. Hier zie ik stiekem wel wat beren op de weg! Maar niet teveel over nadenken en lekker genieten van de omgeving! Want die is prachtig! Al zien we in plaats van de spreekwoordelijke beren, wel apen op de weg!
Aan het einde van de dag rijden we nog naar kliffen die ook bij het nationaal park horen. Vanuit de trein hadden we er al een glimp van opgevangen, maar om er nu zelf langs te rijden is echt heel gaaf!

In de avond wacht ons de volgende uitdaging. Eigenlijk is het elke dag een uitdaging: eten! We zijn helaas niet zo’n fan van de Taiwanese keuken. De snacks zoals dumplings en bao’s zijn heerlijk, maar dat vult voor geen meter en is totaal niet voedzaam.

Ze eten hier vooral dingen waarvan we nu nog steeds niet weten wat het is. Tofu gemarineerd in een enorm stinkende saus, visballen, kippenpoten met de nagels er nog aan, noedels met een twijfelachtig sausje, soep met rare dingen erin, soms zelfs ingewanden. Daar beginnen we maar niet aan! En de geuren, oh man, verschrikkelijk! We zijn nog niet één keer ergens langs gelopen waar we het lekker vonden ruiken.
En dus is het elke dag weer een zoektocht naar wat we gaan eten. Irritant! Want we houden van eten. Doordat we minder voedingstoffen binnen krijgen merken we ook aan onszelf dat we minder energie hebben. Gelukkig stuiten we op een grote supermarkt waar we wat fruit en groenten kopen.

Met de vitamientjes weer aangevuld gaan we de volgende dag terug naar Taroko. We zijn al vroeg onderweg want we gaan een wandeling maken die populair is onder toeristen. Dus hoe vroeger, hoe rustiger!
Het is echt heerlijk om weer een mooie wandeling door de natuur te maken. Taiwan heeft ons wat dat betreft positief verrast, daar proosten we op!

De auto staat weer veilig bij de verhuurder en de treinkaartjes voor onze volgende bestemming zijn gekocht. Op naar Kenting, dé strand- en weekendbestemming voor de Taiwanezen! We hebben er verschillende verhalen over gelezen van andere reizigers. De een vindt Kenting zeker de moeite waard, de ander vindt het helemaal niks. Dus er zit maar één ding op: zelf ervaren!

Na een lange rit met de trein en de bus komen we aan in het zonnige en bloedhete Kenting. Die hitte zagen we niet aankomen. Gelukkig hebben we een heerlijk hotel en komen we even op temperatuur onder het genot van de airco.

Over onze dagen in Kenting kunnen we kort zijn: het was leuk om gezien te hebben, maar het was voor ons zeker geen hoogtepunt van Taiwan! Wat we wel heel leuk vonden was dat we er in het weekend waren. Veel gezinnen genoten van het strand en op de night market hing een gezellige sfeer!
Om iets meer van de omgeving te zien huren we voor een dag een scooter, maar ook nu zijn we niet heel erg onder de indruk. Het is mooi, maar niet mooi mooi!

Na al het natuurschoon tijdens onze roadtrip en de dagen aan zee zijn we klaar om weer de stad in te duiken. Dit keer brengt de trein ons naar Tainan, een stad gelegen in het westen. En wat blijkt, het is een schot in de roos! Er hangt een levendige sfeer, er zijn mooie tempels, knusse straatjes en eindelijk voelt het alsof we in de Aziatische chaos zijn beland! Oké, ook hier is de chaos iets meer gestructureerd dan we gewend zijn van Azië. Maar de sfeer is goed, het bruist en daar houden we van!

Al wordt de pret de volgende ochtend flink verstoord. Net voor 8.00u beginnen onze telefoons te trillen, we ontvangen een waarschuwing vanuit de Taiwanese overheid. ‘Zoek dekking, er komt een aardbeving aan!’
We dachten dat het wel zou meevallen. Die nacht hebben we namelijk ook een waarschuwing ontvangen maar toen gebeurde er helemaal niks. Helaas is dat nu anders. In no time begint de grond te shaken!

De lampen wiebelen, de douchedeur en alle rolgordijntjes klapperen en buiten horen we werkmannen roepen. En het shaken gaat maar door. Het voelt zo raar, de grond die onder je voeten beweegt. We kijken elkaar ernstig aan en hebben geen idee wat we moeten doen. We bevriezen. Dan bevriest gelukkig ook de grond weer.

Lieve hemel, dat was niet niks! Beduusd kijken we elkaar aan. Buiten lijkt alles onder controle en gaat het leven door. Dus ook wij doen het er maar mee. Totdat we later het nieuws checken. We schrikken van wat we zien. Hualien, de stad waar we een paar dagen geleden nog waren, is flink getroffen. De aardbeving is de zwaarste sinds 25 jaar, gebouwen hangen op half elf, er zijn honderden gewonden en er zijn zelfs doden gevallen.

Weet je nog wat ik zei in Taroko National Park? ‘Als er nu iets gebeurd zijn we de sjaak!’ De beelden liegen er niet om, de aardbeving heeft ook Taroko flink geraakt. Enorme landverschuivingen blokkeren tunnels, wegen zijn weggevaagd, wandelpaden zijn onbegaanbaar en mensen zijn vermist. Het idee dat wij daar een aantal dagen geleden nog waren geeft me een naar gevoel!

In Tainan lijkt er geen schade te zijn en gaat het leven door zoals de dag ervoor. Ondertussen ontvangen wij veel bezorgde berichtjes met de vraag of we oké zijn. Het nieuws heeft ook Nederland bereikt. Lief, bedankt daarvoor! Blij dat we op een veilig plek waren.

De dag later komt het treinverkeer weer op gang en nemen we de hogesnelheidstrein terug naar Taipei. We sluiten de cirkel. Helaas voelen we nog een aantal keer naschokken en dat is toch elke keer weer spannend. Maar we sluiten Taiwan met een positief gevoel af. Het is echt een prachtig land waar je cultuur, stad, natuur en de kust goed kunt afwisselen. Maar culinaire hoogstandjes, die hoef je niet te verwachten!

Waar we hopen wat lekkerder te gaan eten, is op onze volgende bestemming. Eigenlijk weten we wel zeker dat we daar lekker gaan eten, want we zijn er al eens geweest. Op naar Hanoi, de hoofdstad van Vietnam! Leuk weetje: we gaan weer bekende gezichten zien!