Een warm weerzien in Thailand

Met het vervroegde Bimbi kerstdiner achter de kiezen gaan we op weg naar ons volgende avontuur! We zeggen iedereen gedag (voor nu) en krijgen nog een kerstcadeau mee om later open te maken.

Terwijl we weten dat we terug gaan komen rijden we toch met gemengde gevoelens de camping af. De kans is namelijk aanwezig dat we hier niet meer aan het werk gaan. Dit heeft alles te maken met het aanvragen van een toeristenvisum. Als deze aanvraag word goedgekeurd dan vervalt ons werkvisum. Lastig verhaal en veel kleine lettertjes. Kort maar krachtig, als we het toeristenvisum krijgen mogen we dus niet meer werken, maar kunnen we wel langer in Australië blijven!

Maar voor nu zijn we weer lekker op pad met ons bussie! Al is het maar voor een korte tijd. We rijden langs de Great Ocean Road in de richting van Melbourne. We spotten heel wat surfers, kerstversiering en een knipperend accu lampje! En dus moeten we de Australische ANWB weer bellen. Het blijkt loos alarm en dus kunnen we door. Gelukkig! Want we moeten het vliegtuig halen!

Ons volgende avontuur speelt zich namelijk niet af in Australië, en ook niet met z’n tweetjes! We vliegen naar Thailand waar we mijn ouders gaan ontmoeten! Lichtelijk gestrest rijden we in plaats van naar een camping door naar de parkeerplaats waar we onze bus voor drie weken stallen. We willen niet het risico lopen dat de bus ‘s nachts niet start en we niet op tijd bij het vliegveld zijn. Gelukkig mogen we op de parkeerplaats een dutje doen voordat de pendeldienst ons midden in de nacht naar het vliegtuig brengt!

De backpacks zijn na lange tijd weer gepakt, de bus staat veilig geparkeerd, we zijn er klaar voor! We gaan weer vliegen! Best gek om na zo’n lange tijd Australië even achter ons te laten, maar we hebben er zin in! Vanaf Melbourne vliegen we over de Outback richting Bali. Na een korte overstap vliegen we verder naar Bangkok waar het gelijk voelt als thuiskomen! Een goed bord eten, een koud biertje en uitzicht op elektriciteitsdraden!

We hebben nog drie dagen te vullen voordat papa en mama aankomen, maar gelukkig vervelen we ons nooit in Bangkok! We struinen wat rond, Koen krijgt een knipbeurt, we genieten van al het heerlijke eten en drinken en maken een uitstapje naar Ayutthaya.

Ayutthaya was ooit de hoofdstad van Thailand. Nu is het vooral een oude tempelstad die platgelopen wordt door toeristen. Dat is dan ook de rede waarom wij er nog nooit zijn geweest. Maar nu we toch de tijd hebben gaan we een kijkje nemen!
We nemen de trein die ons in een uurtje naar Ayutthaya brengt. De treinrit is trouwens verre weg van comfortabel. Geen airco, we zitten hutje mutje en de bankjes zijn knoerthard. Maar ik denk niet dat we enige luxe mogen verwachten voor een ritje van 50 eurocent per persoon!

Het is warm, het is druk, het complex lijkt niet goed bijgehouden te worden en toeristen maken ritjes op olifanten.. Nee, echt onder de indruk zijn we eerlijk gezegd niet. Maar Koen weet natuurlijk toch wat mooie plaatjes te schieten!

Eindelijk is de dag aangebroken dat we papa en mama weer gaan zien. Ze landen pas in de avond, daardoor hebben wij tijd om nog wat rond te wandelen, wat lekker te eten en drinken en om in te checken in ons volgende hotel waar we met z’n viertjes zullen verblijven.

Dan is het eindelijk tijd om met het openbaar vervoer richting het vliegveld te gaan. De bus heeft flink wat vertraging, maar gelukkig zijn we alsnog op tijd om papa en mama aan te zien komen! En wat is het fijn om elkaar weer in de armen te sluiten! Snel met de taxi richting het centrum waar we met een Thais biertje proosten op het samenzijn!

De volgende ochtend schuiven we aan bij het ontbijt, kletsen aan een stuk door en worden getrakteerd op wat kleinigheidjes uit Nederland. Met gevulde buikjes gaan we op pad! Tijd om Bangkok in het daglicht te aanschouwen. Want toen papa en mama aankwamen was het al donker.
We wandelen door de smalle straatjes, gaan met de boot de Chao Phraya rivier op, maken een ritje met de tuktuk en bezoeken verschillende tempels. En wat kijken ze hun ogen uit! Misschien wel het leukste van alles, de verwondering van papa en mama bij het zien van Thailand.

De volgende dag staat er een fietstour op de planning. Koen en ik hebben deze zeven jaar geleden gedaan en waren er helemaal weg van, dus we doen ‘m graag nog een keer!
Om 7 uur in de ochtend zitten we al op de fiets en scheuren we door verschillende wijken van Bangkok. Van de zonsopkomst bekijken op een brug naar fietsen door het chaotische Chinatown. Van fietsen over een markt, naar fietsen langs eetkraampjes en tempels tempels.

Het is geweldig! De fietsen gaan zelfs mee op een longtailboot waarmee we het ‘Venetië van Bangkok’ verkennen. We varen door smalle khlongs (grachten) waar mensen wonen en leguanen op land liggen te zonnen. De fietsen gaan weer van de boot af waarna we verder fietsen over smalle betonnen paadjes, langs verschillende gewassen en omringd door natuur. Dat is ook Bangkok!

Na een heerlijke lunch en nog een aardig stukje fietsen komen we terug bij ons beginpunt. Papa en mama kunnen maar moeilijk bevatten waar we zojuist allemaal doorheen en langs zijn gefietst. Het maakt veel indruk, positieve indruk! Vooral de chaos in Chinatown vonden ze geweldig en dus besluiten we na de fietstocht Chinatown te voet verder te verkennen.

De vermoeidheid van de reis, de jetlag, de spanning rondom het weerzien met ons en alle indrukken kosten veel energie. Die middag zag mama zo wit, zo wit heb ik haar nog nooit eerder gezien. Tijd voor een paar uurtjes rust. Even de beentjes omhoog en tot onszelf komen in het hotel want morgen staat er een binnenlandse vlucht op het programma!