Van noord naar zuid Thailand

Na twee intense, gezellige en indrukwekkende dagen in Bangkok gaan we terug richting het vliegveld. Gelukkig nog niet om elkaar uit te zwaaien! Nee, er staat nog heel wat leuks op het programma! We vliegen namelijk naar Chiang Mai. Een stad in het noorden van Thailand.

Voor ons wordt het misschien wel ons vierde bezoek aan Chiang Mai, kortom we komen er graag! Het is een stad, maar het gezellig centrum voelt aan als een dorp. Het stikt er van de lekkere restaurantjes, leuke koffiezaakjes, knusse sfeervolle straatjes en mooie natuur is op steenworp afstand.

Die avond wandelen we over de populaire Sunday Walking Street Market. Honderden kraampjes met toeters en bellen, eten en drinken, wat je maar wilt! We smullen van streedfood, struinen lekker rond en sluiten de dag af met.. een biertje!

Het leukste om te doen in Chiang Mai is verdwalen. Gewoon rondstruinen, een straatje links, een straatje rechts. Zo heerlijk, want er is overal wel iets te zien! Niet alleen de tempels en markten zijn leuk, vooral opgaan in het straatleven is hier een feest!

Door de zon en de aangename temperaturen, door alle chaos en gekkigheid die Thailand te bieden heeft en door de hele situatie vergeten we bijna dat het kerst is! Maar toen eenmaal duidelijk was dat we met kerst in Chiang Mai zouden zijn heb ik een leuk restaurant uitgezocht en een tafeltje gereserveerd. Uit eten gaan we sowieso elke avond, maar dan zitten we meestal op een plastic stoel, aan straat of onder tl-verlichting. Voor Eerste Kerstdag heb ik een ècht restaurant uitgezocht!

En of het smullen was!!

De volgende dag staat er iets heel leuks op de planning. We gaan namelijk bekende gezichten zien! Peter is een oud collega van papa. Samen met zijn vrouw Etwiënne woont hij zes maanden per jaar in Thailand. Toen Koen en ik zeven jaar geleden op reis waren in Thailand hebben we een tijdje bij hun verbleven. Dat was zo gezellig dat we een bezoekje nu niet kunnen overslaan! Vooral niet nu papa en mama er ook bij zijn.

Met onze huurauto laten we de stad achter ons en rijden even later langs droge rijstvelden in de richting van hun huis. Ik zie ons zeven jaar geleden nog aankomen en nu rijden we gewoon weer het zandpad op waar aan het einde hun huis staat. Met open armen en een grote glimlach worden we ontvangen. Er is heel wat om over bij te kletsen dus daar nemen we alle tijd voor. En, natuurlijk moet er gegeten worden dus nemen ze ons mee naar een van hun favoriete restaurantjes in de buurt.

Tegen zonsondergang komen we terug in Chiang Mai. We eten nog wat op een avondmarkt, lopen een rondje door het centrum en de mannen nemen nog een afzakkertje. Mama en ik houden het voor gezien en ploffen lekker op tijd op bed! Er moet ten slotte ook gerust worden want morgen staat er een kort maar krachtige klim op het programma.

Net buiten Chiang Mai loopt de Monk’s trail. Een wandeling die monniken lopen naar hun tempel gelegen op een berg midden in de natuur. Voor Koen en mij is deze wandeling ook nieuw en dus gaan we met z’n viertjes op ontdekking! Het is een aardige klim, maar het is zeker de moeite waard. Verstopt tussen de bomen doemt een oase van rust op.

De volgende bezienswaardigheid is voor Koen en mij wel bekend, maar is zeker de moeite waard om nog eens te bezoeken: Doi Suthep. Een tempel, ook weer gelegen op een berg. Dus je raadt het al, er moet weer geklommen worden. Ditmaal zijn het honderden traptreden die ons naar boven leiden.
Het uitzicht is niet zo best vanwege de smog en de tempel blijkt ook nog eens in de gouden steigers te staan. Maar hee, we mogen niet klagen!

Helaas hebben papa en mama allebei een stevige verkoudheid te pakken en dus lassen we een extra momentje van rust in. Terwijl zij lekker liggen te luieren (lees slapen!) langs het zwembad, wandelen Koen en ik saampjes door het fijne centrum van Chiang Mai. Thailand, wat zijn we er dol op! En dan ook vooral op het eten!

De dagen in Chiang Mai zitten er helaas weer op, al is onze volgende bestemming helemaal niet verkeerd! We vliegen namelijk naar Krabi, gelegen in het zuiden. Vanuit Krabi brengt een taxi ons naar Koh Lanta, een heerlijk Thais eiland waar we het drukke stadsleven van Bangkok en Chiang Mai even helemaal achter ons laten.

Helaas voelt Koen zich niet lekker en blijkt hij flinke koorts te hebben. Terwijl papa en mama stilletjes aan wat opknappen moet Koen er nu aan geloven. Er zit voor hem niets anders op dan uitzieken op bed. Gelukkig weet zuster Wilke waar ze moet zijn voor fruit, take away lunch en diner zodat Koen voldoende vitamientjes en energie binnen krijgt!

Tussendoor ga ik met papa en mama op pad. We nemen de Koh Lanta stijl-tuktuk en stappen uit bij het strand waar we een heerlijke fruitsmoothie drinken bij een van de leuke barretjes aan zee.

Koen en ik hadden allerlei plannen gemaakt voor de dagen op Koh Lanta, maar door Koens ziek zijn valt alles een beetje in het water. Niet alleen daardoor, ook door de warmte. Het is namelijk bloed en bloedheet. In Bangkok en Chiang Mai hebben we het wel warm gehad, maar niet dat het ons belemmerden. Nu druipt het zweet van onze lichamen af en de hoge luchtvochtigheid is een uitdaging. Er zit niets anders op dan rustig aan doen, veel drinken en op tijd de schaduw in!

Aangezien Koen zelden ziek is zijn we hoopvol dat hij zich snel weer beter voelt, maar helaas duurt het toch langer dan verwacht. Dat betekent dat Koen nog een dag in bed doorbrengt terwijl ik met papa en mama naar een strand wat kilometers verderop ga. Maar eerst halen papa en ik koffie met taart want mama is jarig! En dat moeten we natuurlijk wel met z’n viertjes vieren!

Die dag knapt Koen stilletjes aan op en voelt hij zich goed genoeg om ‘s avond mee uit eten te gaan. Dat doen we bij een gezellig restaurantje waar we de zon in de zee zien zakken. Met een goed gevulde buik nemen we nog een paar uurtjes rust voordat we op het strand het nieuwe jaar inluiden!
Het is gezellig druk, het vuurwerk begint iets te vroeg, maar het is weer een hele ervaring om samen met papa en mama op deze manier 2024 in te gaan!

We maken het niet te laat want Koen is duidelijk nog niet de oude. Maar uitrusten gaat prima bij ons volgende verblijf. Een prachtig, kleinschalig resort aan zee met alles wat je je maar kunt wensen. Een zwembad met zicht op zee, een restaurant met heerlijk Thais eten, ligstoelen op het strand en dames die heerlijk kunnen masseren! Dus na de verhuizing van verblijf A naar verblijf B doen we het rustig aan. We drinken een kokosnoot, eten wat extra vitamientjes en luieren op het strand.

Maar er wordt niet alleen geluierd, we gaan er ook op uit, en hoe! Dat bewaren we voor het volgende reisverhaal.