Nice to meet you Tassie!

Tasmanië, toch wel een beetje het vergeten kindje van Australië. Ook wij dachten er nooit echt over na om dit eiland te bezoeken. Totdat we steeds vaker de vraag kregen of we ook naar Tasmanië gaan?! Na wat inlezen was het al heel snel duidelijk: hier moeten we naartoe! En dus was Tasmanië de hoofdreden om na Thailand terug te keren naar Australië.

Vroeg in de ochtend vertrekken we, met heel veel zin, richting de haven en rijden we ons busje het ruim van de ferry in. Daar zal ie zeker 10 uur lang geparkeerd staan want zo lang duurt de overtocht!
Voor de zekerheid nemen we een reispil, maar gelukkig is de zee niet al te wild! De ferry is van alle gemakken voorzien, de stoelen zijn comfortabel en voordat we het weten komt Tasmanië in zicht!

Na een fijne overtocht komen we aan in Devonport. Hello Tassie! Dat is hoe de Australiër Tasmanië noemt. De avond valt dus we besluiten in Devonport te overnachten. Vanwege alle wilde dieren willen we absoluut niet in de schemering rijden. En dat blijkt een slimme keuze want wanneer we de volgende dag naar onze eerste bestemming rijden zien we heel veel ‘roadkill’. Meer dan we gewend zijn op het vasteland van Australië, dus daar schrikken we wel van..

We zijn ook verbaasd over de hoeveelheid landbouw. Onze route gaat langs akkers vol gewassen en dorre weilanden met grazende koeien. Al is onze eerste bestemming alles behalve boerderie! Het nationaal park Narawntapu was voorheen landbouwgrond, maar is jaren geleden teruggegeven aan de natuur. En nu is het een prachtig gebied waar je kunt kamperen en wandelen.

Ondanks de harde wind die zorgt voor heel wat stof in de lucht en in de bus, hebben we het enorm naar ons zin. Nachtje bijboeken maar?! Daar hoeven we niet over na te denken. Het geeft ons ook extra tijd om een prachtige wandeling naar een hogergelegen uitzichtpunt te maken. Op de terugweg belanden we op een vlakte waar tientallen kangoeroes liggen te rusten. Dit is precies wat we zo leuk vinden aan Australië: prachtige wandelingen en wildlife is nooit ver weg!

Via het heuvelachtige binnenland rijden we richting de kust. Ontspannen rijden is het zeker niet. De wegen zijn smal en enorm bochtig. Op sommige stukken waait het stevig en ook de hobbels en bobbels in de wegen maken dat we beide handjes aan het stuur moeten houden.
Onderweg zijn er trouwens heel wat leuke stops. Een bessenboerderij, een kaasboerderij, een felblauw meer. Kortom, genoeg stops, genoeg te proeven en genoeg te zien!

Aan het einde van de middag komen we aan bij Bay of Fires. Een prachtig stuk kustlijn waaraan verschillende gratis campings grenzen. Bay of Fires behoort tot een van de populairste bestemmingen van Tasmanië en dat is te zien! De campings staan al ver vol waardoor we niet echt een plekje naar ons zin kunnen vinden. Maar nu we er toch zijn, blijven we natuurlijk want de omgeving belooft veel goeds!

Iets wat we bijna nooit doen is vroeg uit bed gaan om naar de zonsopkomst te kijken. Dit keer doen we dat wel want we hebben gelezen dat het prachtig moet zijn. En of het prachtig was!!

Een ander voordeel van vroeg uit bed gaan, is dat we de eerste keuze hebben uit campingplekjes die vrij komen omdat mensen vertrekken. Je raadt het al, we vinden onze droomplek! Zicht op zee en veel privacy doordat we geen directe buren hebben. Één nacht worden er twee, en twee nachtjes worden er drie en vier. We hebben het reuze naar ons zin! Boekje lezen, beetje wandelen en soms een ritje naar het dorp voor een kopje koffie, om ons afval weg te gooien en om water en de douche aan te vullen. Want de camping is back to basic. Naast een longdrop toilet is er niks. Geen douche, geen stromend water, niks! Maar dat maakt het juist zo leuk! Een beetje improviseren en aanrommelen. Genieten!

Na heerlijke dagen bij Bay of Fires rijden we via de oostkust naar Freycinet National Park. Het is de laatste week van de zomervakantie, waardoor het ook hier vrij druk is. Bij aankomst lezen we dat de camping is volgeboekt, maar gelukkig blijkt er toch nog een plekje vrij te zijn voor ons! Na het scoren van een plekje rijden we door naar een uitzichtpunt en smullen we in het naastgelegen dorp van een ijsje! Want poeh, het is best warm terwijl we dat niet helemaal hadden verwacht van Tassie.

Na een heerlijk nachtje slapen trekken we onze wandelschoenen weer aan. In eerste instantie wandelen we naar het uitzichtpunt van Wineglass Bay. Vanuit daar kun je terug lopen naar de parkeerplaats of je kunt er een flinke lus aanplakken. En dat is wat we doen!
We stijgen en dalen, lopen een stuk over het strand in de volle zon en pauzeren met de verrekijker in ons hand. We kunnen het niet vaak genoeg zeggen, het is hier beeldschoon!
Lichtelijk oververhit komen we na dik 10 kilometer wandelen terug bij ons bussie. Zwemkleding aan en afkoelen maar! Oh, en ‘s avonds gaan we nog op ‘safari’. Met onze zaklamp in de hand gaan we op zoek naar wildlife, want veel dieren worden na zonsondergang pas actief. Helaas blijft het bij een paar possums en spotten we niets nieuws.

Van kamperen in een nationaal park naar kamperen op een grasveld achter een pub. Gratis en voor niets, dus we zijn niet de enige! Wat deze plek zo gewild maakt? Vanuit dit dorp vertrekt de ferry naar Maria Island!

Maria Island is bijzonder. Heel bijzonder! Er rijden geen auto’s, er zijn geen winkels en ook geen restaurants. Zelfs geen koffiezaakje! Maar daar hebben ze wat op gevonden. Op de kade, voordat we de ferry opstappen valt mijn blik op een koffiecaravan. Snel nog een bakkie scoren waarna we klaar zijn voor de korte vaart.

Maar wat is er dan zo bijzonder aan Maria Island? Nou, heb je even?! De natuur, de kliffen, de bergen, de uitzichten, de prachtige wandelingen, de wombats en alle andere dieren, de stilte, de rust, de frisse lucht. We wandelen de hele dag en negen van de tien keer komen we niemand anders tegen. Wat een bijzondere plek! Weer zijn we een hele dag ondergedompeld in alles wat we zo leuk vinden aan Australië!

De hoofdstad van de staat Tasmanië is Hobart. Een bezoekje aan deze stad mogen we natuurlijk niet overslaan. We vinden een nieuwe housesit waar we weer even genieten van alle gemakken van een huis, maar ook zorgen we voor hondje Sookie. Een oud dametje die absoluut niet alleen kan zijn. Dus ja, dan gaat ze maar gewoon mee wandelen met ons!

Tasmanië, we kunnen inmiddels wel zeggen dat het dikke mik is! Voor ons heeft dit eiland alles wat we willen: prachtige natuur, ontelbaar veel wandelpaden, heerlijk eten, overal wildlife en unieke campings die soms zelfs gratis zijn. Of het echt iets nieuws te bieden heeft weten we niet. De meeste plekken doen ons toch denken aan het vaste land van Australië. Wat wel een groot verschil is zijn de afstanden. Tasmanië is een compact eiland waardoor je vrij snel op de volgende bestemming bent, en dat is op het vasteland wel anders!